Nabízíme pětidenní docházku s odpolední družinou (4 dny v týdnu)
pondělí – pátek 7:45 – 16:00
WZŠ Ratolest z.s. je soukromá ZŠ. V rejstříku škol MŠMT je od září 2025. Ve školním roce 2025/2026 je optimální výše školného stanovena na
5500Kč / měsíc (hradí se i o letních prázdninách). Po dohodě je možné požádat o sourozeneckou slevu ve výši 10%, či snížení školného v závislosti na aktuálních možnostech rodiny. Naším cílem je, aby tu škola byla pro všechny a finanční situace nebyla překážkou pro její volbu. Provoz školy je v tomto školním roce spolufinancován prostředky z MŠMT a ze školného. Pokud to situace rodiny umožní, vítáme možnost navýšení školného. Individuální konzultace je vždy možná.
Školní družina, která je v provozu vždy po – pá, 13:00 – 16:00 je zpoplatněna zvlášť. Poplatek činí 1.000Kč / měsíc (hradí se i o letních prázdninách)
Kritéria pro přijímání prvňáčků do Školy Ratolest
Přestup do školy Ratolest je možný kdykoliv v průběhu roku. V aktuálním školním roce 2025/2026 je možnost přestupu pro děti do 1. – 7. třídy. O možnosti přestupu rozhoduje třídní učitel, který vždy zváží individuální potřeby žáka i třídního kolektivu. Je potřeba počítat v tomto případě s obdobím adaptace, které trvá nejméně 2 měsíce (vždy se odvíjí od individuálních potřeb dítěte/rodiny). Jako každá změna, i změna kolektivu a způsobu výuky včetně absence hodnocení může být pro děti/rodinu náročná. S těmito specifiky u případného přechodu v průběhu školního roku počítáme a rádi Vám v tomto čase poskytneme individuální konzultace a Vašemu dítěti adekvátní podporu v novém prostředí.
Maximální počet dětí v jedné třídě je 20
Výuka ve Škole Ratolest je postavena na pilířích waldorfské pedagogiky.
Vedle rozvoje intelektu klademe rovnoměrný důraz na rozvoj citu i vůle. Klasické předměty (český jazyk , matematika…) nejsou nadřazené předmětům uměleckým, či praktickým. Děti se učí v souvislostech. Probíranou látku mají možnost objevovat v praxi, zpracovávat umělecky. To vede k hlubšímu porozumění, rozvoji vnitřní motivace pro hledání souvislostí a kladení dalších otázek. Výuka odpovídá vývojovým fázím člověka tak, jak je popsal zakladatel waldorfské pedagogiky rakouský filosof Rudolf Steiner.
Umělecké předměty v dětech probouzejí a kultivují cit, a to nejen pro vnímání a vyjádření sebe sama, ale například i cit pro spolupráci, vnímání sebe jako součást celku (třídy, světa). Záleží nám na tom, aby děti mohly tvořit svobodně, aniž by výsledky jejich umělecké práce byly jakkoliv hodnoceny.
Děti se v průběhu školní docházky setkávají s řadou řemesel ve formě vlastní zkušenosti, práce. Je to pro ně zásadní příležitost k upevňování vůle v dnešní době tolik potřebné pro úspěšné zvládnutí orientace (nejen) ve světě informačních technologií. Mají možnost zažít, že zpočátku jim možná něco nejde, praktické osvojení dané dovednosti (např. pletení v první třídě) vyžaduje určité úsilí, čas, energii i trpělivost, bez nichž by výsledku (upletený obal na flétnu) nebylo možné dosáhnout. S každou zvládnutou dovedností všechny děti “rostou”, ujišťují se, že “to” zvládly a tak něco nového, dalšího zvládnou i příště. Vedle toho je právě např. zmíněné pletení skvělým pomocníkem pro rozvoj myšlení a spolupráci mozkových hemisfér.
Specifickým předmětem, v němž se všechny tři výše zmíněné složky snoubí, je eurytmie. Toto pohybové umění se nám v našich podmínkách podařilo zařadit do rozvrhu jednou měsíčně prostřednictvím externí eurytmistky.
Ve škole používáme pouze slovní hodnocení. Během výuky dostávají děti zpětnou vazbu od pedagoga přirozenou verbální formou. Písemné hodnocení píše pedagog vždy na konci pololetí, přičemž v prvních čtyřech letech školní docházky je dopis adresován rodičům dětí. Od 5. třídy se pak jedná o dopis určený (i) dětem. Záleží nám na zachování a maximální podpoře vnitřní motivace dětí a stejně tak na podpoře přijetí sebe sama bez potřeby hodnocení (vnějšího i vnitřního) jako cesty ke skutečné svobodě.
Citlivě provádíme děti znalostmi, vědomostmi, dovednostmi, zkušenostmi i zážitky, které výuka na 1. stupni ZŠ zahrnuje, a to bez používání informačních technologií. Klademe důraz na to, aby veškerou učební náplň děti mohly prožít, na výsledky své práce se podívat, sáhnout si na ně. To vše vede k pochopení základních souvislostí, upevnění vědomí sebe sama.
Záleží nám na tom, aby děti později ve svém životě dokázaly IT používat efektivně a vědomě. Cesta k úspěšné orientaci ve světě informačních technologií však začíná ve zdárném zorietování se ve světě skutečném.
Vyučování hlavních předmětů probíhá v epochách – vždy cca hodinu a půl trvající blok na začátku výuky každého dne. Danému předmětu (např. matematice) se v tomto rozsahu děti věnují vždy 3 – 5 týdnů. Tento způsob výuky umožňuje danou látku probrat skutečně do hloubky, v patřičných souvislostech.
V aktuálním školním roce 2025/26 máme otevřeny 3 třídy. Naším cílem je utvořit postupem času dvojročí a pokrýt tak všech 9 ročníků. Malotřídní waldorfské školy jsou po světě čím dál tím rozšířenější a dokáží pružně reagovat na potřeby menších měst. Budujeme spoupráci s malotřídkami v ČR i v Německu.
Rytmus má ve škole svou významnou roli. V rytmu roku nás provázejí jednotlivé tradiční slavnosti, pravidelný rytmus dne i týdne děti posiluje, dodává jistý řád s jeho hranicemi, který dětem umožňuje bezpečné, svobodné fungování v jejich rozmezí. Svůj specifický rytmus mají i jednotlivé vyučovací hodiny.
Videoreportáž z naší školy (podzim 2025)
https://www.youtube.com/watch?v=6WThQfdplho
Zahraniční dokument s českými titulky – 100 let waldorfské pedagogkiky
https://www.youtube.com/watch?v=Ug8Zw49KtgY
Dokumentární film ČT o waldorfských školách V ČR
https://www.ceskatelevize.cz/porady/12663174670-waldorfska-skola/41923510022/
Jak působí obrazy pohádek a příběhů na duši dítěte – PhDr. Anežka Janátová
https://www.youtube.com/watch?v=UB7EGemyOvU
Na těchto informacích pracujeme, prozatím doporučujeme k prostudování web naší spřátelené waldorfské školy ve Zlíně https://waldorfzlin.cz/co-se-uci-v-jednotlivych-tridach/, či dalších waldorfských škol.