Výuka ve Škole Ratolest je postavena na pilířích waldorfské pedagogiky.
Vedle rozvoje intelektu klademe rovnoměrný důraz na rozvoj citu i vůle. Klasické předměty (český jazyk , matematika…) nejsou nadřazené předmětům uměleckým, či praktickým. Děti se učí v souvislostech. Probíranou látku mají možnost objevovat v praxi, zpracovávat umělecky. To vede k hlubšímu porozumění, rozvoji vnitřní motivace pro hledání souvislostí a kladení dalších otázek. Výuka odpovídá vývojovým fázím člověka tak, jak je popsal zakladatel waldorfské pedagogiky rakouský filosof Rudolf Steiner.
Umělecké předměty v dětech probouzejí a kultivují cit, a to nejen pro vnímání a vyjádření sebe sama, ale například i cit pro spolupráci, vnímání sebe jako součást celku (třídy, světa). Záleží nám na tom, aby děti mohly tvořit svobodně, aniž by výsledky jejich umělecké práce byly jakkoliv hodnoceny.
Děti se v průběhu školní docházky setkávají s řadou řemesel ve formě vlastní zkušenosti, práce. Je to pro ně zásadní příležitost k upevňování vůle v dnešní době tolik potřebné pro úspěšné zvládnutí orientace (nejen) ve světě informačních technologií. Mají možnost zažít, že zpočátku jim možná něco nejde, praktické osvojení dané dovednosti (např. pletení v první třídě) vyžaduje určité úsilí, čas, energii i trpělivost, bez nichž by výsledku (upletený obal na flétnu) nebylo možné dosáhnout. S každou zvládnutou dovedností všechny děti “rostou”, ujišťují se, že “to” zvládly a tak něco nového, dalšího zvládnou i příště. Vedle toho je právě např. zmíněné pletení skvělým pomocníkem pro rozvoj myšlení a spolupráci mozkových hemisfér.
Specifickým předmětem, v němž se všechny tři výše zmíněné složky snoubí, je eurytmie. Toto pohybové umění se nám v našich podmínkách podařilo zařadit do rozvrhu jednou měsíčně prostřednictvím externí eurytmistky.
Ve škole používáme pouze slovní hodnocení. Během výuky dostávají děti zpětnou vazbu od pedagoga přirozenou verbální formou. Písemné hodnocení píše pedagog vždy na konci pololetí, přičemž v prvních čtyřech letech školní docházky je dopis adresován rodičům dětí. Od 5. třídy se pak jedná o dopis určený (i) dětem. Záleží nám na zachování a maximální podpoře vnitřní motivace dětí a stejně tak na podpoře přijetí sebe sama bez potřeby hodnocení (vnějšího i vnitřního) jako cesty ke skutečné svobodě.
Citlivě provádíme děti znalostmi, vědomostmi, dovednostmi, zkušenostmi i zážitky které výuka na 1. stupni ZŠ (aktuálně nemáme vyšší ročníky) zahrnuje, a to bez používání informačních technologií. Klademe důraz na to, aby veškerou učební náplň děti mohly prožít, na výsledky své práce se podívat, sáhnout si na ně. To vše vede k pochopení základních souvislostí, upevnění vědomí sebe sama.
Záleží nám na tom, aby děti později ve svém životě dokázaly IT používat efektivně a vědomě. Cesta k úspěšné orientaci ve světě informačních technologií však začíná ve zdárném zorietování se ve světě skutečném.
Vyučování hlavních předmětů probíhá v epochách – vždy cca hodinu a půl trvající blok na začátku výuky každého dne. Danému předmětu (např. matematice) se v tomto rozsahu děti věnují vždy 3 – 5 týdnů. Tento způsob výuky umožňuje danou látku probrat skutečně do hloubky, v patřičných souvislostech.
Ve školním roce 2021/2022 jsme otevřeli smíšenou třídu pro děti ve věku 1. – 3. třídy. V následujících letech bychom rádi obsáhli třídy 1. stupně ZŠ ve formátu 1. až 2. třída, a 3. až 5. třída. Malotřídní formát, pro který jsme se nejméně pro prvních několik let provozu školy rozhodli (vzhledem k prostorovým, personálním i finančním možnostem) nás v plnohodnotném waldorfském přístupu limituje. Malotřídky jsou v tomto pedagogickém směru ještě “v plenkách”. S těmi existujícími (V ČR a Německu) nyní navazujeme kontakt a těšíme se na budoucí spolupráci a vzájemnou inspiraci. Snažíme se dle našich možností maximálně přizpůsobit učební plán tak, aby specifická, nosná témata pro jednotlivé ročníky dolehla k dětem ve správný čas.
Rytmus má ve škole svou významnou roli. V rytmu roku nás provázejí jednotlivé tradiční slavnosti, pravidelný rytmus dne i týdne děti posiluje, dodává jistý řád s jeho hranicemi, který dětem umožňuje bezpečné, svobodné fungování v jejich rozmezí. Svůj specifický rytmus mají i jednotlivé vyučovací hodiny.